لویاتان فیلم روسی مدعی اسکار

لویاتان فیلم روسی مدعی اسکار

بیست و دوم فوریه در لس آنجلس 87 مین مراسم اعطای جایزه آکادمی علوم و هنر های تصاویر متحرک آمریکا «اسکار» برگزار می شود. در میان مدعیان تندیس طلایی فیلم روسی «لویاتان» اثر کارگردان آندری ازویاگینتسف دیده می‌شود

لویاتان فیلم روسی مدعی اسکار

در ردیف « بهترین فیلم‌ به زبان خارجی» این فیلم چهار حریف دارد ولی «لویاتان» از نظر لقب هایی که پیشتر جمع کرده از همه برتر است. این اثر سینمایی در طول 2014 در بسیاری جشنواره ها شرکت کرده , و در همه جا جوایز نصیب خود کرده از جمله در 67 – مین جشنواره کن که در آنجا برای اولین با اکران شده بود. این فیلم حتی «گلدن گلوب» اتحادیه مطبوعات خارجی اکردیته شده در هالیوود را از آن خود کرد. به عقیده والری کیچین منتقد روسی این جریان می‌تواند در دیدگاه آکادمیسین های سینمایی اثر مثبت بگذارد. کیچین گفت:

 به زحمت می‌شود پیشبینی کرد که اسکار به کدام فیلم تعلق خواهد گرفت. زیرا نوار لهستانی «ایدا» محصول پاول پاولیکوفسکی بخوبی با « لویاتان » رقابت می کند. آن‌ها دو رقیب شایسته ای هستند. نمی‌دانم کدام یک از آن‌ها به پیروزی برسد ولی پیروزی در «گلدن گلوب» شانس پیروزی در اسکار را نیز به مراتب بالا برده است.

 در همین حال کیچین معتقد است که حتی احراز اسکار با پرستیژ، باعث تغییر سرنوشت اثر آندری ازویاگینتسف نخواهد شد. این منتقد روس گفت:

 به نظرم خیلی خوب بود اگر «لویاتان» اسکار را می‌گرفت ولی زیاد به آن احتیاج ندارد. چون تعداد جوایز بین‌المللی که این فیلم هم اینک در یافت کرده بقدری زیاد است که کمتر فیلمی یافت می‌شود که به دریافت چنان تعداد لقب ها مفتخر شده باشد. دارنده اسکار بودن یک پیروزی عظیم است و این لقب حتماً بروی تابلو ها مشخص می شود. ولی کار هم اینک انجام شده و این فیلم در نوار های کلاسیک امروزی و آثار دیدنی قرار گرفته است.

 فیلم ازویاگینتسف را هم اینک میلیون‌ها نفر تماشا کردند و طیف ارزیابی هایشان بسیار گسترده است: از «شاهکار» گرفته تا «چیز مبتذل و بی ارج». لویاتان از یک سو – درام دارای تیرگی اجتماعی و از طرف دیگر یک نصیحت فلسفی است. کارگردان زویاگینتسف نه تنها هیولای اسطوره ای را در اعماق دریای بارنتز کشف کرده بلکه چهره کلی شرارت را ترسیم کرده است. به گفته کریل رازلوگوف سینماشناس روس این فیلم از نظر کار برجسته ازویاگینتسف متمایز است و برای سینمای روسیه اهمیت دارد. او گفت:

 الان موجی از تصاویر خشن تولید می‌شود که زندگی بشری کنونی را منفی قلمداد می کنند. آن‌ها گاهی این کار را بصورت غیر مشخص انجام می‌دهند و گاهی مانند « لویاتان » بطور مشخص. روحیه عمومی بهترین کارگردانان را می‌شود دور از امید و یا بدبینانه نامید. فیلم لویاتان اصلاً فاقد امید است. ادبیات کلاسیک روس از رسم توصیف کثافت های زندگی برخوردار است و هنرمندان دوران ما هم جویای این کار هستند و این کار برایشان یک گرفتاری نجیبانه شمرده می شود.

 جالب اینجا است که از میان آثار ادبی یافت شده برای داستان «لویاتان» حتی یکی از منبع روسی نیست و منبع داستان این فیلم یک حادثه رخ داده در آمریکا تشکیل می دهد. یک کارگر آمریکایی از ایالت کولورادو ضمن دفاع از املاک خود با بولدوزر به ابنیه شهرداری حمله کرده و بعد با ضرب گلوله خود را کشت. آیا آکادمی سینمایی آمریکا این داستان را به یاد خواهد آورد و آیا این یادآوری به نفع کار آندری ازویاگینتسف واقع خواهد شد؟ بزودی از این خبر آگاه می شویم.

 

لویاتان فیلم روسی مدعی اسکار

روسیه